Społeczna Szkoła Podstawowa
Stowarzyszenia Edukacyjnego w Gorzowie Wlkp.
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
Podstawy prawne
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania opracowano na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.2004.256.2572 ze zm.).
- Rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U.2015.843).
- Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.2001.61.624 ze zm.).
- Rozporządzenia MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U.2014.1170).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.
- Ustawy o systemie oświaty tekst ujednolicony na dzień 26 stycznia 2017 roku. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 roku w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Ustawy o systemie oświaty tekst ujednolicony z dnia 18 czerwca 2020 roku.
Założenia wstępne
- Ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania i uczenia się, warunkiem niezbędnym do planowania procesu dydaktycznego ukierunkowanego na rozwój ucznia oraz jego przygotowanie do dalszej nauki i życia w zmieniającym się świecie. Osiągnięciu powyższego celu mają służyć działania na rzecz:
- wyposażenia uczniów w wiedzę i umiejętności potrzebne do uczenia się na wyższym poziomie,
- zapoznanie się ze sposobami efektywnego uczenia się,
- kształcenie uczniów otwartych, ciekawych świata, zdolnych do twórczego myślenia, łatwo przystosowujących się do zmian,
- pomocy w odnalezieniu własnej drogi rozwoju,
- uczenia pracy zespołowej, komunikacji, celowego działania, systematyczności, odpowiedzialności za efekty własnej pracy.
- Wewnątrzszkolne zasady oceniania określają:
- cele oceniania,
- formułowanie przez zespoły przedmiotowe wymagań edukacyjnych zgodnych z Podstawą Programową i przyjętymi do realizacji programami,
- ocenianie bieżące według skali i trybu podanego w niniejszym dokumencie,
- skalę i tryb oceniania śródrocznego i rocznego będącego podsumowaniem osiągnięć uczniów,
- warunki i tryb poprawiania ocen, przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych oraz poprawkowych,
- ocenianie zachowania,
- promowanie uczniów.
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
- Model oceniania
- Zbieranie informacji o osiągnięciach edukacyjnych ucznia, jego postępach i potrzebach w tym zakresie.
- Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
- Dostarczanie uczniom i ich rodzicom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach.
- Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno– wychowawczej.
- Formułowanie wymagań edukacyjnych
- Na początku każdego roku szkolnego najpóźniej do 15 września nauczyciele informują uczniów i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych z realizowanego przez siebie programu nauczania, sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów oraz kryteriach ocen.
- O zasadach i kryteriach ocen zachowania informuje uczniów i rodziców wychowawca klasy.
- Fakt wywiązania się nauczycieli z powyżej sformułowanych obowiązków odnotowany jest w dzienniku elektronicznym.
- Wymagania edukacyjne, przedmiotowe systemy oceniania i System Oceny Zachowania dostępne są u nauczycieli przedmiotów, wychowawców klas oraz na stronie internetowej szkoły.
- Ocenianie postępów ucznia w klasach I - III
- W klasach I – III w ocenianiu stosowana jest ocena bieżąca w postaci ustnej lub pisemnej. Ocena bieżąca jest oceną ustną lub opisową.
- Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań i efektów kształcenia oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężeniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
- Prace pisemne uczniów nauczyciel oddaje uczniom, którzy przekazują je rodzicom do wglądu. Fakt ten rodzice potwierdzają własnoręcznym podpisem, a prace pisemne wracają do nauczyciela.
- Rada Pedagogiczna na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców/prawnych opiekunów, podejmuje decyzję o niepromowaniu ucznia klasy I-III.
- Ocena bieżąca z języka angielskiego wyrażona jest w postaci ustnej lub opisowej.
- W klasach I – III w ocenie bierzemy pod uwagę:
- Mówienie:
- samorzutne wypowiedzi uczniów,
- opowiadanie,
- recytacja wierszy i prozy,
- gry dramowe,
- aktywność na zajęciach.
- Czytanie:
- przygotowanego tekstu,
- nowego tekstu,
- literatury dziecięcej.
- Pisanie:
- przepisywanie,
- pisanie z pamięci,
- pisanie ze słuchu,
- pisanie swobodnych tekstów twórczych i wierszyków.
- Rachowanie:
- liczenie na konkretach,
- liczenie pamięciowe (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie),
- rozwiązywanie zadań tekstowych,
- geometrię.
- Rozwiązywanie problemów:
- przyrodniczo – geograficznych
- sprawnościowych (bierzemy pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć).
- Ocenianie postępów ucznia w klasach IV – VIII SP.
- W klasach IV – VIII szkoły podstawowej poziom opanowania wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych określa się w stopniach szkolnych cząstkowych:
- celujący 6
- bardzo dobry 5
- dobry 4
- dostateczny 3
- dopuszczający 2
- niedostateczny 1
- Poziom opanowania wiedzy i umiejętności uczniów na sprawdzianach, pracach klasowych i diagnozach wyrażany punktami, przelicza się na ocenę szkolną.
- Wymagania z prac pisemnych oraz innych ocenianych prac ustala nauczyciel oceniający.
- W klasach IV – VIII szkoły podstawowej i możliwe jest ustalenie opisowej oceny bieżącej.
- W klasach IV–VIII szkoły podstawowej i uczeń jest sprawdzany i oceniany na podstawie różnorodnych obszarów jego aktywności.
- W ocenie bierzemy pod uwagę:
- stan wiedzy i umiejętności,
- postępy ucznia,
- rozwój umiejętności kluczowych,
- wkład pracy z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji ucznia.
- Oceniamy takie formy aktywności ucznia, jak:
- prace pisemne,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- prace długoterminowe,
- praca w grupie,
- ćwiczenia i prace projektowe,
- prace praktyczne.
- W ocenie uwzględniamy również obserwację pracy ucznia poczynioną przez nauczyciela.
- Formy aktywności uczniów oraz kryteria ich oceny określają nauczyciele w przedmiotowych systemach oceniania.
- Obszar oceniania zachowania szczegółowo precyzuje Katalog Praw i Obowiązków Ucznia zał. 1 oraz Sylwetka Wzorowego Ucznia zał. 2.
- W przypadku plastyki, muzyki, zajęć komputerowych oraz zajęć wychowania fizycznego, sprawdzian wiadomości i umiejętnością ucznia ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Na zajęciach wychowania fizycznego przy ustaleniu oceny, oprócz wysiłku fizycznego wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu, bierze się pod uwagę również systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność w działaniach na rzecz kultury fizycznej.
- W ciągu jednego dnia uczeń może pisać tylko jedną pracę klasową lub sprawdzian.
- Liczba prac klasowych lub sprawdzianów w ciągu tygodnia nie może przekraczać trzech.
- O terminie pracy klasowej lub sprawdzianu uczniowie powinni być powiadomieni, co najmniej na tydzień przed planowanym terminem, co nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym. Wpis do terminarza nie może być dokonany wcześniej niż 2 tygodnie przed wyznaczonym terminem. Prace kontrolne i inne prace pisemne nauczyciel jest zobowiązany sprawdzić i oddać uczniom w terminie do 2 tygodni.
- Po usprawiedliwionej nieobecności, w zależności od czasu jej trwania, uczeń ma prawo:
- w pierwszym dniu, po nieobecności trwającej, co najmniej trzy dni, nie odrobić pisemnych prac domowych. Przez kolejne dwa dni nauki winien nadrobić zaległości i uzupełnić materiał (wiadomości, zeszyty, itp.). W tym czasie jest zwolniony z odpowiedzi ustnych i pisemnych form sprawdzania wiadomości,
- w dniu powrotu do szkoły po nieobecności trwającej jeden dzień ma prawo być nieprzygotowany do zajęć odbywających się w danym dniu, z wyjątkiem prac klasowych i sprawdzianów zapowiedzianych przed nieobecnością.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. Uczeń może być też zwolniony na podstawie opinii lekarza z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego.
- Jawność oceniania
- Wszystkie oceny są jawne.
- Zebrania klasowe i dni otwarte odbywają się wg harmonogramu ustalonego na początku roku szkolnego.
- Nauczyciel informuje ucznia i jego rodzica o uzyskanej ocenie cząstkowej poprzez wpis do dziennika elektronicznego. Ponadto szczegółowe informacje dotyczące postępów lub ich braku przekazywane są podczas dni otwartych i zebrań z rodzicami w ciągu roku szkolnego.
- Prace kontrolne są obowiązkowe. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych (np. choroby) nie pisał sprawdzianu z całą klasą, to powinien napisać go w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. W szczególnych przypadkach termin może zostać wydłużony po konsultacji z nauczycielem. W przypadku jednodniowej nieobecności uczeń pisze sprawdzian na następnej lekcji lub w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Uczeń powinien znać przewidywaną ocenę śródroczną i roczną na miesiąc przed terminem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.
- O przewidywanej niedostatecznej ocenie rocznej (śródrocznej) uczeń i jego rodzice/prawni opiekunowie powiadamiani są w formie pisemnej miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego (semestru).
- Uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza egzamin sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej lub ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
- Termin egzaminu sprawdzającego wiadomości lub umiejętności uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami. Przeprowadza się go nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
- W skład komisji wchodzą: dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Egzamin może składać się z części pisemnej, ustnej lub praktycznej.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
- Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin testu, zadania sprawdzające, wynik sprawdzianu i ustaloną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Poprawa pracy bieżącej
- Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Zasady poprawy oceny regulują zapisy PSO.
- Poprawy dokonuje się w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od daty otrzymania oceny w formie ustalonej przez nauczyciela. W przypadku dłuższej nieobecności termin zaliczenia wyznacza nauczyciel przedmiotu. W dzienniku elektronicznym ocena z poprawy odnotowywana jest zgodnie z PSO.
- Dostosowanie wymagań do możliwości ucznia
- Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
- Nauczyciel–wychowawca lub pedagog ma obowiązek wpisać w dzienniku stwierdzone deficyty na podstawie orzeczeń lub opinii Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej.
- Uczeń, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe, objęty jest systemem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Organizacja roku szkolnego
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
- Termin zakończenia I semestru ustala Rada Pedagogiczna.
- Skala i tryb oceniania śródrocznego/rocznego
- Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć uczniów z poszczególnych zajęć edukacyjnych i wystawieniu oceny klasyfikacyjnej, a także wyrażeniu opinii o zachowaniu ucznia w formie oceny zachowania.
- Ocena wystawiana za drugie półrocze jest oceną roczną. Ocena roczna wystawiana jest za pracę w pierwszym i drugim półrocza.
- Ocenę śródroczną/roczną wystawia nauczyciel zajęć edukacyjnych lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. długotrwała nieobecność nauczyciela) inny nauczyciel upoważniony do tego przez dyrektora szkoły.
- W klasach I – III szkoły podstawowej ocena śródroczna wyników nauczania przekazywana jest rodzicom w formie elektronicznej (dziennik elektroniczny) wraz ze wskazówkami i zaleceniami do dalszej nauki.
- W klasach I - III szkoły podstawowej ocena roczna klasyfikacyjna jest oceną opisową zapisaną na świadectwie szkolnym.
- W klasach IV – VIII szkoły podstawowej i oceny śródroczne i roczne określa się w stopniach szkolnych z uwzględnieniem Przedmiotowego Systemu Oceniania.
- Ocena wynikająca ze średniej (tabela) ważonej jest podstawą do wystawienia oceny semestralnej i końcowej. Uwzględniając zaangażowanie, wkład pracy, postępy oraz gotowość do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel ma możliwość podwyższenia oceny.
cel |
6,00 - 5,51 |
bdb |
5,50 - 4,51 |
db |
4,50 - 3,51 |
dst |
3,50 - 2,51 |
dop |
2,50 - 1,51 |
ndst |
1,5 - mniej |
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji śródrocznej otrzymał ocenę niedostateczną zobowiązany jest do zaliczenia materiału w formie, zakresie i terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Uczeń, który nie dopełni tego obowiązku, otrzymuje ocenę niedostateczną za niezaliczony zakres materiału.
- Uczeń, u którego w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom jego osiągnięć edukacyjnych uniemożliwi albo utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, może w szkole uzupełnić braki podczas zajęć wyrównawczych, konsultacji, spotkań indywidualnych.
- Laureat konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną śródroczną/roczną ocenę klasyfikacyjną.
- Laureat i finalista konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim, organizowanych z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem, są zwolnieni odpowiednio z części sprawdzianu na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata. Zwolnienie jest jednoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.
- Przedmiot oceny osiągnięć edukacyjnych
- Przedmiotem oceny osiągnięć edukacyjnych z zajęć obowiązkowych, dodatkowych, religii lub etyki jest ocena cyfrowa (dopuszcza się stawianie "+" i "-" w ocenie cząstkowej). Prace klasowe (z wyjątkiem literackich), sprawdziany i testy będą oceniane wg następującej skali:
cel |
95% - 100% |
bdb |
84% - 94% |
db |
70% - 83% |
dst |
51% - 69% |
dop |
31% - 50% |
ndst |
30% i mniej |
- Brane są również pod uwagę są następujące wymagania:
- zakres wiadomości i umiejętności,
- stopień zrozumienia materiału programowego,
- umiejętność stosowania wiedzy w sytuacjach typowych jak i nietypowych, wymagających twórczego podejścia do problemu,
- zaangażowanie w proces dydaktyczny, wysiłek włożony w osiąganie prezentowanego poziomu wiadomości i umiejętności, wiedzy, umiejętności i sprawności fizycznej,
- umiejętność prezentowania i przekazywania posiadanej wiedzy i umiejętności.
- Przy ustalaniu oceny z muzyki, plastyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, decydujące znaczenie ma wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.
- Przedmiotem oceny z innych zajęć edukacyjnych jest także wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem:
- przygotowania się do lekcji,
- przygotowania dodatkowych prac z własnej inicjatywy lub zleconych przez nauczyciela,
- aktywnego udziału w lekcji.
- Naukę religii lub etyki organizuje się w szkole na życzenie rodziców/ opiekunów prawnych, co jest wyrażone w formie pisemnego oświadczenia, które ma ważność do ukończenia szkoły przez ucznia, ale może zostać zmienione.
- Przeprowadzanie egzaminu poprawkowego
- Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uczeń uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo inny wyznaczony przez dyrektor nauczyciel – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu poprawkowego jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom w terminie i miejscu wskazanym przez dyrektora szkoły.
- Uczeń, który ma przystąpić do egzaminu poprawkowego, otrzymuje od nauczyciela przedmiotu, zakres materiału obowiązującego na egzaminie. Uczeń własnoręcznym podpisem potwierdza odbiór otrzymanego zakresu materiału.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami , nie później niż do końca września.
- Podczas egzaminu poprawkowego uczeń jest oceniany w skali od 1 do 6 zgodnie z WZO.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyżej i powtarza klasę.
- Przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców/prawnych opiekunów rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki oraz spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami.
- Dyrektor szkoły ustala termin egzaminu klasyfikacyjnego.
- Egzamin przeprowadza się w dwóch częściach: pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin klasyfikacyjny (dla ucznia o którym mowa w punkcie: b, c, d) przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów – rodzice/prawni opiekunowie ucznia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin egzaminu,
- zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
- wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję; do protokołu załącza się prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach, zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego; protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom w terminie i miejscu wskazanym przez dyrektora szkoły.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” lub "nieklasyfikowana".
- Ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
- Promowanie uczniów
- Uczeń szkoły otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny wyższe od oceny niedostatecznej.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
- Uczeń klas I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli został sklasyfikowany i jego osiągnięcia edukacyjne oceniono pozytywnie.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku lub jego stanem zdrowia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III, na wniosek wychowawcy klasy i po zasięgnięciu opinii rodziców lub na wniosek rodziców po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy.
- Uczeń klas IV – VIII szkoły podstawowej, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą z zachowania, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły – z wyróżnieniem.
- Ocena z religii oraz etyki jest liczona do średniej ocen.
- Jeśli uczeń uczęszczał na zajęcia z religii oraz etyki do średniej ocen wlicza się dwie oceny z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć.
- Ocena z religii oraz etyki nie wpływa na promocję.
- Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej.
- Nauczanie zdalne
- W nauczaniu zdalnym wiadomości i umiejętności oraz postępy uczniów będą sprawdzane i oceniane w sposób zdalny za pośrednictwem Internetu.
- Metody nauczania i sprawdzania wiedzy dostosowane będą do nauczanego przedmiotu, posiadanych narzędzi oraz umiejętności informatycznych uczniów.
- Podczas lekcji w aplikacji Teams uczeń ma obowiązek włączyć kamerę i aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Niewłączanie kamery przez ucznia skutkuje wysłaniem informacji do rodzica.
- Jeśli uczeń nie ma dostępu do Internetu, jego rodzic informuje o tym wychowawcę, który wraz z dyrektorem ustala metody pracy z uczniem i sposoby egzekwowania od niego wiedzy.
- Rodzic ma obowiązek zgłaszać problemy techniczne do wychowawcy.
- Podczas nauczania zdalnego ocenianiu podlegają:
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia
b) zachowanie ucznia
- Wprowadza się ocenianie pracy zdalnej uczniów w postaci:
- zdalnych sprawdzianów i kartkówek,
- testów on-line,
- kart pracy,
- wypowiedzi pisemnych,
- wypowiedzi ustnych,
- plików tekstowych,
- prac wykonanych przez uczniów,
- plików audio-video, w tym prezentacji multimedialnych.
- Wagi ocen pozostają takie same jak w nauczaniu stacjonarnym.
- Uczeń ma prawo do poprawy ocen wg zasad ustalonych przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Przy ocenianiu zachowania podczas nauczania zdalnego bierze się pod uwagę przede wszystkim:
- frekwencję na zajęciach,
- punktualność,
- nieusprawiedliwione przez rodzica nieobecności,
- aktywność na zajęciach i właściwe zachowanie w ich trakcie,
- wywiązywanie się z zadań zleconych przez nauczycieli,
- stosunek do nauczyciela i kolegów.
- Ocenianie zachowania uczniów
- Ocenianie zachowania uczniów jest integralną częścią programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły.
- Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Celami oceniania zachowania są:
- informowanie ucznia o jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
- pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju motywowanie ucznia do dalszych postępów w zachowaniu,
- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy, po uwzględnieniu opinii innych nauczycieli według skali określonej w rozporządzeniu:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej,
- ukończenie szkoły.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocena zachowania w klasach I – III szkoły podstawowej jest oceną opisową:
- ocena bieżąca zachowania polega na ustnym wyrażeniu opinii na temat zachowania ucznia,
- roczna ocena zachowania jest oceną opisową zapisaną na świadectwie szkolnym,
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
- Uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 2 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. W skład komisji w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wchodzą:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna. Nie może być niższa od wcześniej wystawionej oceny.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Dokument jest udostępniany do wglądu w terminie i miejscu wskazanym przez dyrektora szkoły.
- Oceny zachowania nie ustala się uczniowi spełniającemu obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Opis obowiązków i praw ucznia, zawarty jest w Katalogu Praw i Obowiązków Ucznia (załącznik nr 1) oraz w Procedurze korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych (załącznik nr 3).
- Procedury ustalania oceny zachowania
- Na początku każdego roku szkolnego wychowawca informuje uczniów (na lekcji wychowawczej) oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów (podczas pierwszego zebrania z rodzicami - do 30 września) o:
- warunkach i sposobie oceniania zachowania,
- kryteriach oceniania zachowania,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Wychowawca systematycznie (na bieżąco) rozpoznaje stopień respektowania przez uczniów zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów.
- Podczas rozmów z uczniem wychowawca:
- informuje go o swoich i innych obserwacjach w obszarze jego zachowania,
- motywuje ucznia do czynienia postępów w obszarze jego zachowania,
- dostarcza rodzicom lub prawnym opiekunom (raz w miesiącu podczas konsultacji) i nauczycielom, ustnej informacji o funkcjonowaniu ucznia na terenie szkoły i poza nią, jeśli wyjścia poza placówkę są przez nią organizowane.
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną wystawia wychowawca klasy w oparciu o:
- ilość i jakość uwag negatywnych wg tabeli:
0-3 |
wzorowe |
4-6 |
bardzo dobre |
7-10 |
dobre |
11-15 |
poprawne |
powyżej 15 |
nieodpowiednie |
- pochwały i pozytywne informacje o uczniu (mają one bardzo duży wpływ na ocenę zachowania),
- opinię nauczycieli uczących w klasie,
- uwagi członków Rady Pedagogicznej i innych pracowników szkoły o zachowaniu ucznia.
- Wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, którego postawa jest zgodna z Sylwetką Wzorowego Ucznia (załącznik nr 2).
- Wagary i ucieczki z lekcji powodują obniżenie oceny zachowania.
- W przypadkach szczególnych wychowawca może podwyższyć uczniowi ocenę zachowania.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
- Wychowawca proponuje uczniowi przewidywaną ocenę zachowania śródroczną lub roczną nie później niż 30 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Przed rocznym (śródrocznym) klasyfikacyjnym zebraniem RP, wychowawca klasy jest zobowiązany poinformować ucznia i jeg rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanej rocznej (śródrocznej) nieodpowiedniej i nagannej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Na wniosek rodziców/prawnych opiekunów ucznia wychowawca uzasadnia ją.
- Od oceny śródrocznej i rocznej zachowania przysługuje uczniowi i jego rodzicom odwołanie w ustalonym trybie.
- Tryb odwołania oceny zachowania w klasach IV - VIII.
- Po otrzymaniu informacji o proponowanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania rodzic/prawny opiekun ma możliwość zgłoszenia pisemnego zastrzeżenia z uzasadnieniem.
- Zastrzeżenie należy zgłosić w ciągu 3 dni do dyrektora szkoły. W takim przypadku o zmianie lub utrzymaniu oceny decyduje rada pedagogiczna.
- Jeżeli uczeń po otrzymaniu informacji o proponowanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania chciałby, aby ona była wyższa, musi podjąć działania (indywidualnie lub z pomocą rodziców) o charakterze wolontariatu w ilości 30 godz. na rzecz instytucji społecznych tj.:
- Świetlica Środowiskowa,
- Ośrodek Terapii Zajęciowej,
- Centrum Charytatywne im. Jana Pawła II,
- Dom Starców,
- Ośrodek Pomocy Rodzinie.
- Uczeń pragnący podjąć takie działania ma obowiązek przedstawić wychowawcy harmonogram działań wolontariackich, a nauczyciel ma prawo sprawdzić rzetelność ich wykonania.
- Uczeń przedstawia wychowawcy zaświadczenie wystawione przez instytucję w której działał jako wolontariusz, potwierdzające przepracowanie 30 godzin, najpóźniej na 3 dni przed terminem rady klasyfikacyjnej.
Postanowienia końcowe:
- Wszelkich zmian w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania dokonuje Rada Pedagogiczna.
- W przypadkach nieobjętych Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania decyzję podejmuje Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania stanowią integralną część Statutu Szkoły.